top of page

 

 

 

 

 

 

 

     Renold Laurent is a Haitian artist currently based in Boston. His dynamic and expressive paintings are rooted in imagined dialogue with his audience and between mixed media, cultural history, the present, and our collective future. His work is characterized by the duality of abstraction and representation, using geometric and natural forms, different textures, and a luminous palette. He began to draw and paint very young under the direction of his father, Maccène Laurent. Few years later, he implemented new perspectives and techniques in his paintings. He considers abstract painting to be the most expressive way to explore the extraordinary powers of the imagination. Laurent has collaborated with several cultural Haitian institutions, and his paintings have been exhibited in Haiti, France, and elsewhere. Most recently, in 2019, he received the Heimark Artist Residence Award from Brown University's Ruth J. Simmons Center for the Study of Slavery & Justice.  

    Renold Laurent est un artiste haïtien actuellement basé à Boston. Ses peintures dynamiques et expressives sont enracinées dans un dialogue imaginé avec son public et entre les techniques mixtes, l'histoire culturelle, le présent et notre avenir collectif. Son travail se caractérise par la dualité de l'abstraction et de la représentation, utilisant des formes géométriques et naturelles, des textures différentes et une palette lumineuse. Il commence à dessiner et à peindre très jeune sous la direction de son père, Maccène Laurent. Quelques années plus tard, il met en œuvre de nouvelles perspectives et techniques dans ses peintures. Il considère la peinture abstraite comme la manière la plus expressive d’explorer les extraordinaires pouvoirs de l’imagination. Laurent a collaboré avec plusieurs institutions culturelles haïtiennes et ses peintures ont été exposées en Haïti, en France et ailleurs. Plus récemment, en 2019, il a reçu le Heimark Artist Residence Award du Ruth J. Simmons Center for the Study of Slavery & Justice de l'Université Brown. 

     Artist Statement: 

 

     In my paintings, I try to create visual portals and possibilities for viewers to see anew. I communicate this attempt by way of visual conversations: whether through dialogue between the materials and the medium I choose to work with, anintra- dialogue among the various pieces of my oeuvre, or the dialogue my mypaintings have with their viewers. At different points in time, the vehicle of dialogue allows me to put specific concepts such as “memory,” “resistance,” and“spirituality” in conversation with one another, thereby demonstrating how these concepts are not mutually exclusive—how they, in fact, depend on one another.

     I subscribe to a process of trying to construct a personal and singular view of the world. As such, I have always looked to the ancestral past of my country, Haiti, allowing it to instruct me in my artistic practice. The tangible and intangible aspects of my heritage also nourish my art as do scenes of public life, socio-political events, and, of course, history. I think that art is a way to move people by giving them special insight into experiences of joy and pain through exceptional images. Consequently, my main objective is to reconcile or mediate art’s possibilities and society’s realities.

     I use different materials—both conventional and non-conventional. Depending on what domain I’m working in, I will privilege certain materials over others. For example, the most recent domain involves a specific technique in which I deploy mixed media—including, but not limited to, cloth, charcoal, resin, and sometimes even coffee grounds—in order to create a kind of recuperation. And by recuperation, I mean how I ultimately reuse and transform these materials. In this kind of recuperation, I hope to convey how artistic imagination can compensate for the economic limitations many poor people have in acquiring or buying material objects. I try to keep memories alive that way too. 

     Déclaration d'artiste:

 

     Dans mes peintures, j'essaie de créer des portails visuels et des possibilités pour que les spectateurs voient un nouveau regard. Je communique cette tentative au moyen de conversations visuelles : que ce soit à travers le dialogue entre les matériaux et le médium avec lequel je choisis de travailler, un dialogue intra-entre les différentes pièces de mon œuvre, ou le dialogue que mes peintures entretiennent avec leurs spectateurs. À différents moments, le véhicule du dialogue me permet de mettre en conversation des concepts spécifiques tels que « mémoire », « résistance » et « spiritualité », démontrant ainsi comment ces concepts ne s’excluent pas mutuellement – ​​comment ils, dans en fait, cela dépend les uns des autres.

     Je m'inscris dans une démarche de tentative de construction d'une vision personnelle et singulière du monde. A ce titre, j'ai toujours regardé vers le passé ancestral de mon pays, Haïti, lui permettant de m'instruire dans ma pratique artistique. Les aspects matériels et immatériels de mon patrimoine nourrissent également mon art tout comme les scènes de la vie publique, les événements socio-politiques et, bien sûr, l'histoire. Je pense que l'art est un moyen d'émouvoir les gens en leur donnant un aperçu particulier des expériences de joie et de douleur à travers des images exceptionnelles. Par conséquent, mon objectif principal est de réconcilier ou de médiatiser les possibilités de l’art et les réalités de la société.  

   J'utilise différents matériaux, à la fois conventionnels et non conventionnels. Selon le domaine dans lequel je travaille, je privilégierai certains matériaux plutôt que d’autres. Par exemple, le domaine le plus récent implique une technique spécifique dans laquelle je déploie des techniques mixtes – incluant, mais sans s’y limiter, du tissu, du fusain, de la résine et parfois même du marc de café – afin de créer une sorte de récupération. Et par récupération, j’entends la manière dont je réutilise et transforme finalement ces matériaux. Dans ce type de récupération, j'espère montrer comment l'imagination artistique peut compenser les limitations économiques de nombreuses personnes pauvres dans l'acquisition ou l'achat d'objets matériels. J’essaie aussi de garder les souvenirs vivants de cette façon. 

          Exhibitions

          Individual Exhibition:

 

2019 - Individual Exhibition, “Memory Work” Gallery at the Center for the Study of Slavery & Justice; February 15, 2019            - May 10, 2019. 

 

2018 -  Individual Exhibition, Mary L. Fifield Gallery at Bunker Hill Community College; Boston, MA; May 21–July 27.

 

2015 - Individual Exhibition at the Brazil/Haiti Cultural Center; Petionville, Haiti; April 10–30.

 

2014 - Individual Exhibition at the Casa del Joven Creador; Santiago, Cuba; July 3–12.

 

2011 - Individual Exhibition at the Brazil/Haiti Cultural Center; Haiti; July 12 -August 10.

 

2008-  Individual Exhibition, Centre d’Art, Port-au-Prince, Haiti; April 25–May 9.    

 

2006-  Individual Exhibition at the French Cultural Center; Jacmel, Haiti; April 28–May 5.  

 

           Group Exhibition:      

 

2022-   Group Exhibition, “Racial Slavery, Marronage & Freedom” - Center for the Study of Slavery & Justice;         

            September 23, February 25.

2017-   Group Exhibition, “Haiti aux Grands Voisins,” organized by Haiti Futur and Haiti Action Artistes; Paris, France;   

            June 21–25.  

 

2013-  Group Exhibition, “Haitian Art in Transit,” Logan Airport; Boston, MA; January–March.

 

2012-  Group Exhibition, “Mémoire d’une ville imaginaire,” Nantes, France; January–February. 

 

2011-   Group Exhibition, “‘Quand Nos Pinceaux ont Tremblés’: En Mémoire des victimes du séisme en Haiti,” Boston                City Hall; Boston, MA; January-March.    

2005-   Group Exhibition, “Noël vu par les peintres,” the Haitian Art Museum; Port-au-Prince, Haiti;  December-January.

2005-  Group Exhibition, “Tendance de la jeune peinture haïtienne,” the Haitian Art Museum; Port- au-Prince, Haiti;     

            May–September.   

 

2003-   Group Exhibition at the French Cultural Center; Jacmel, Haiti. 28 April- 6 May.

 

2002-  Group Exhibition, the Watercolor International Biennal of Mexico, The Watercolor Museum;  Mexico City,

            Mexico; November–December.

 

1996-  Group Exhibition, “la Femme jardin,” the Municipal Library of Jacmel; Jacmel, Haiti. 25  April-5 May

 

            Award : 

2019- In 2019, he received the Heimark Artist Residence Award from Brown University's Center for the Study of     

           Slavery & Justice. 

1998-  

      1st prize in a painting contest organized by the French Cultural Center to commemorate the city of Jacmel's  300th anniversary; in March.    

bottom of page